
- This event has passed.
Stochelo Rosenberg & Romane @ Brosella Folk & Jazz
8 July, 2018 @ 20:15 - 21:15

“Gypsy guitar masters”; the title is not usurped because these two exceptional musicians that are Romane and Stochelo rise here to aesthetic summits rarely reached. Yet this duet could seem a priori improbable as we are dealing with two styles and two completely different personalities. Stochelo is the Dutch guitar school that combines virtuosity and elegance, transcended by this instantly recognizable vibrato; Romane develops very thoughtful choruses with a Parisian perfume from the mug of chips where he made his apprenticeship. If this meeting works perfectly, it is first of all because both of them have a lot of respect for music and are open-minded; it is then because their friendship is real (their complicit glances speak volumes about their happiness to play together); Having evacuated all the spirit of guitar competition, incredible ease and relaxation, taking the time to listen, they give the best of themselves in contact with each other.
Een adembenemend en virtuoos trio met twee gerenommeerde gitaristen die elk in hun land het erfgoed van Django Reinhardt naar de volgende generaties brachten. Samen met contrabassist Marc-Michel Lebévillon nemen Romane en Stochelo Rosenberg je mee door het repertoire van Django Reinhardt. Een puur moment van geluk waarbij vibrato’s en ander technische vernuft in dienst staat van de emotie!
Romane en Stochelo Rosenberg worden omschreven als de “Gypsy guitar masters” en dat is verre van overdreven. Beide heren zijn dan ook uitzonderlijke muzikanten op het toppunt van hun kunnen, met elk hun eigen persoonlijkheid.
Stochelo Rosenberg is bekend als solist van het Rosenberg trio en staat voor de Nederlandse gitaarschool die virtuositeit en elegantie combineert, uitmondend in een typerend vibrato. In Nederland werd hij op 12-jarige leeftijd beroemd door zijn optreden in het kindertelevisieprogramma ‘Stuif es in’. Daarna volgde een glanzende carrière die hem via het Django Reinhardt Festival in Samois-sur-Seine naar Carnegie Hall leidde.
Romane wordt algemeen beschouwd als een meester in de Django-stijl – het verhaal wil dat hij als tienjarige twee vingers vastplakte om met de techniek van zijn voorbeeld te kunnen spelen – die hierbinnen zijn eigen stijl onwikkelde. Uiteraard kan hij uitpakken op vloeiende arpeggio’s en vingervlugge loopjes, maar meestal beperkt hij het aantal noten in een melodie, zigzagt tussen akkoorden en blijft hangen op een enkele noot om de song tot een subtiele climax te leiden. Hij werkt in Frankrijk gelauwerd de Prix Sidney Bechet van l’Académie du jazz en met de Grand Prix du Jazz.
Het mag dan ook niet verbazen dat de duetten van deze meesters ver weg blijven van een gitaarcompetitie. Beide heren spelen met ongelooflijk veel gevoel en gemak samen, nemen de tijd om naar elkaar te luisteren en stralen zo’n speelplezier uit dat het publiek niet anders kan dan volgen.